وزارت آموزش و پرورش مکلف شده تا پایان برنامه هفتم توسعه تا ۲۰ درصد از نیاز فضا و تجهیزات تقویت و توسعه مهارت‌آموزی در هنرستان‌ها را از طریق ایجاد نوبت دوم و تکمیل ظرفیت در نوبت عصر هنرستان‌ها تأمین کند.

تقویت تجهیزات و توسعه مهارت‌آموزی در هنرستان‌ها

رضا مراد صحرایی؛ وزیر آموزش و پرورش درباره اقدامات‌ دولت شهید جمهور در حوزه مهارت‌آموزی و تقویت هنرستان‌ها نوشت: توسعه مهارت‌آموزی و تقویت هنرستان‌ها یکی از محورهای مهم سند تحول بنیادین آموزش و پرورش است که مقام معظم رهبری در سال‌های اخیر تاکید فراوانی بر این موضوع داشته‌اند و در ادامه راه رئیس جمهور شهید ۹ خرداد ۱۴۰۳ آیین‌نامه تقویت و توسعه مهارت آموزی در هیئت دولت تصویب شد. همچنین آمارها حاکی از افزایش ۱۳ درصدی هنرجویان دوره دوم متوسطه فنی و حرفه‌ای و کاردانش و رشد ۴۰۰ درصدی ساخت هنرستان‌ها در دولت است و با حمایت از فنی‌وحرفه‌ای و کاردانش و توسعه عدالت و نصیب برابر آموزشی تعداد هنرجویان هنرستان‌های شبانه‌روزی در سه سال تحصیلی اخیر با روند افزایشی ۱۱درصد روبرو بوده است.

در سال تحصیلی ۱۴۰۳-۱۴۰۲ در راستای گسترش آموزش‌های مهارتی متناسب با نیازهای بومی در مناطق محروم و مرزی کشور تعداد ۱۰۸ هزار و ۵۸۲ نفر در هنرستان‌های شبانه‌روزی تحت پوشش مهارت‌آموزی قرار دارند.

در سال تحصیلی ۱۴۰۳-۱۴۰۲ در راستای گسترش آموزش‌های مهارتی متناسب با نیازهای بومی در مناطق (روستایی و عشایری) تعداد ۱۱۵ هزار و ۴۷۰ روستایی و عشایری تحت پوشش مهارت‌آموزی قرار دارند که از این تعداد ۵ هزار و ۲۰۳ نفر عشایر هستند.

همچنین در بخشی از آیین‌نامه تقویت و توسعه مهارت‌آموزی که در دولت سیزدهم مصوب شد، آمده است:

وزارت آموزش و پرورش موظف است با همکاری دستگاه‌های اجرایی، سهم آموزش‌های فنی و حرفه‌ای و  مهارتی در دوره دوم متوسط را به حداقل ۵۰ درصد کل دانش‌آموزان دوره دوم متوسطه برساند.

سازمان اداری و استخدامی موظف است مجوز جذب هنرآموز و استادکار را طی ۵ سال برنامه هفتم متناسب با اعلام نیاز سالانه وزارت آموزش و پرورش و با رعایت قوانین و مقررات مربوط صادر کند.

سازمان برنامه و بودجه موظف است نسبت به پیش‌بینی اعتبار لازم برای ساخت و بازسازی هزار هنرستان و همچنین اعتبارات لازم برای تجهیز هنرستان‌ها و کارگاه‌های مربوط و تجهیزات مورد نیاز حوزه کار و فناوری در لوایح بودجه سال‌های برنامه هفتم با هماهنگی وزارت آموزش و پرورش اقدام کند.

وزارت آموزش و پرورش مکلف است تا ۲۰ درصد از نیاز فضا و تجهیزات تقویت و توسعه مهارت‌آموزی در هنرستان‌ها را از طریق ایجاد نوبت دوم و تکمیل ظرفیت در نوبت عصر هنرستان‌ها تأمین کند.

وزارت آموزش و پرورش مکلف است تا پایان برنامه هفتم حداقل ۲۵۰۰ هنرستان را به هنرستان تولیدی و کارآفرینی ارتقا دهد، دستورالعمل مربوطه ظرف ۶ ماه توسط وزارت آموزش و پرورش با همکاری سازمان برنامه و بودجه، وزارت تعاون و وزارت امور اقتصاد و دارایی تهیه و ابلاغ می‌شود.

وزارت آموزش و پرورش می‌تواند تا ۲۰ درصد از ظرفیت‌های آموزشی دولتی و غیر دولتی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی (سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور) در طول سال تحصیلی را برای آموزش مهارت به دانش‌آموزان متوسطه اول و دوم استفاده کند.

وزارت آموزش و پرورش موظف است از طریق شورای عالی آموزش و پرورش، برنامه درسی دوره‌های ابتدایی و متوسطه اول را با رویکرد مهارتی، علمی و طرح (پروژه) محور حداقل به میزان ۱۰ درصد ساعت رسمی و دوره دوم متوسطه را با رویکرد آموزش مهارتی یک شغل حداقل به میزان ۳۰۰ ساعت متناسب با آمایش سرزمین با قابلیت صدور گواهینامه معتبر اصلاح و علاوه بر زمان رسمی از ظرفیت روزهای پنجشنبه و یا تابستان برای تحقق آن استفاده کند.

این آیین‌نامه را از اینجا مشاهده کنید.

منبع: خبرگزاری تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.